Lubimy rozmawiać

dzień bez smieceniaŚmiecimy każdego dnia – w domu, w szkole, w pracy, na urlopie. Jemy, pijemy - pojawiają się puste butelki, słoiki, kartonowe pudełka. Śmiecimy - musimy zatem wiedzieć jak „śmiecić świadomie i z głową” – czyli jak zagospodarować i segregować odpady, tak by stawały się znowu użyteczne. Od początku roku obowiązuje prawo, które nakazuje dzielić domowe śmieci na 5 kategorii. Oddzielne pojemniki są na plastik i metale, szkło, papier, odpadki bio i pozostałe śmieci. W naszej szkole również jesteśmy dalEKOwzroczni i na korytarzach Hetmana pięknie prezentują się zestawy pojemników do segregacji odpadów. Jest to bardzo ważne ze względu na lepsze wykorzystywanie zasobów,  poszanowanie środowiska, oszczędność energii i wody. 

Ania BąkWyjątkowa sytuacja, w której się znaleźliśmy, spowodowała między innymi zamknięcie instytucji kulturalnych. Nie oznacza to jednak, że pragnienie obcowania ze sztuką zniknęło. Powszechny nakaz pozostania w domu może sprzyjać rozwijaniu pasji artystycznych. Nasza zdolna młodzież bardzo chętnie dzieli się swoją twórczością i talentem! W trudnym czasie epidemii to właśnie poezja pokazuje nam prawdy uniwersalne. Poniżej prezentujemy twórcze przemyślenia Hetmaniaków. Artystyczna interpretacja tematu zależy tylko i wyłącznie od Was.

Iga obrazMuzeum J. Paula Getty’ego w Los Angeles na czas izolacji rzuciło ludziom wyzwanie, aby odtwarzali w domach swoje ulubione dzieła sztuki. Pomysł został zainspirowany z Instagrama holenderskiego muzeum Tussen Kunst & Quarantaine. Podobny „challenge” zorganizowało też Centrum Sztuki w Kijowie i Muzeum Narodowe w Warszawie. Iga Domańska, uczennica klasy IId, zainspirowana obrazem „Kobieta z wachlarzami” Eduarda Maneta, rzuca wyzwanie innym Hetmaniakom :) Do dzieła! Poniżej prezentujemy wpis Igi z cyklu „Zapiski z czasów pandemii”.

czytanie i nauka w wanieNajczęściej, gdy widzimy że dzieje się coś ważnego, być może przełomowego dla naszej przyszłości, staramy się to udokumentować. Każdy z nas obecny czas społecznej izolacji przeżywa inaczej i każdy ma do opowiedzenia inne historie. Na bieżąco wymieniamy się przemyśleniami dotyczącymi otaczającej nas rzeczywistości, publikujemy posty na facebooku, dorzucamy zdjęcia, wklejamy śmieszne memy. Żeby nie zgubić tej wymiany komentarzy wynikającej z obserwacji zmieniającej się codzienności, młodzież klas I i II LO, w dowolnej formie, próbuje odpowiedzieć na pytania: Czy Twoje życie zmieniło się na skutek koronawirusa? Jak wpływa on na Twoją naukę, relacje z bliskimi, rówieśnikami? Jak radzisz sobie z codziennymi sprawami i ograniczaniem kontaktów społecznych?

Konstytucja 3 majaW niedzielę, 3 maja 2020 r., obchodzimy 229. rocznicę przyjęcia przez Sejm Wielki swojej koronnej uchwały - Ustawy Rządowej, nazwanej później Konstytucją 3 Maja. Pierwszej w Europie i drugiej na świecie (po amerykańskiej z 1787 r.) ustawie zasadniczej. Warto wiedzieć, że ówcześnie terminem „konstytucja” określano wszelkie ustawy uchwalane na Sejmie. Dopiero przełomowy akt prawny z 3 maja 1791 r. doprowadził do zawężenia znaczenia tego pojęcia do samej tylko ustawy zasadniczej. Sama idea kodyfikacji zapisów prawa w formie jednolitej konstytucji, stanowiła bowiem prawdziwy przewrót w dziejach systemów politycznych. Konstytucja majowa funkcjonowała w praktyce tylko przez 14 miesięcy (od 5 maja 1791 r., kiedy została wpisana do akt grodzkich Warszawy - do 24 lipca 1792 r.), ale stała się dla przyszłych pokoleń symbolem działań reformatorskich i drogą do dalszych przekształceń systemu zarządzania państwem. Jest uważana w polskiej tradycji historycznej za szczytowe osiągnięcie rodzimego systemu parlamentarnego.